Kraanbaan ArcelorMittal in België

Efficiënt en veilig uitgevoerd grondwerk en ballastwerk op de haven van Gent

In de haven van Gent (België) wordt ieder jaar meer dan 10 miljoen ton ijzererts verwerkt. Een onderdeel van het proces is het lossen en transporteren van de erts op de locatie van ArcelorMittal. Het transporteren van de ijzererts begint bij een zogenoemde ‘graver-werper’. Een zeer grote kraan, die over een kraanbaan rijdt en het ijzererts uit grote hopen materiaal graaft en vervolgens werpt op een groot netwerk van transportbanden.

De kraanbaan waarover deze grote kraan rijdt is een essentieel onderdeel van het logistieke proces en dient van wegewege de enorme belasting regelmatig te worden onderhouden. Elke dag dat de kraanbaan in Gent niet gebruikt kan worden kost dat immers handenvol geld. Het was dus een belangrijke eis dat de kraan zijn werk kon doen terwijl wij gedeelten van de kraanbaan vernieuwden. Wij kozen voor een werkwijze waarbij de kraanbaan in twee fases veilig vernieuwd kon worden.

In het kort

  • België
  • Siebens Spoorbouw
  • Havengebied
  • Spoorwegen

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Voorbereiding tot in de puntjes

Vanaf de eerste inventarisatie zijn we nauw betrokken geweest bij de voorbereiding van het project. Als in de voorbereidingsfase zijn veiligheidsintroducties gehouden die aandacht besteden aan veiligheidsrisico’s en beheersmaatregelen die specifiek gelden in het havengebied.

Na de introductie werd ons duidelijk wat precies het vraagstuk was waarmee we te maken hadden:

  • Het demonteren van in totaal 2200 meter bestaand spoor

  • Het verwijderen van houten dwarsliggers en vervangen door 5500 nieuwe betonnen dwarsliggers

  • Het opnieuw aanbrengen van het ballastbed op een zodanige breedte dat verspilling van ballastmateriaal wordt voorkomen

  • Het profileren van het nieuwe ballastbed op exact de overeengekomen hoogte

En dat alles terwijl de grote kraan door kon blijven werken en het logistieke proces op de locatie geen hinder zou ondervinden van onze werkzaamheden.

Onze aanpak

Nadat onze partner het bestaande spoor heeft verwijderd zijn wij aan de slag gegaan met het uitvoeren van het grondwerk. Met behulp van onze machines welke zijn voorzien van overdruk is circa 3350 ton ballast ontgraven en in een tussendepot geplaatst.

Om het vernieuwde spoor op de juiste hoogte te brengen, verwerkten we 2200 ton ballast vanuit het depot naar de nieuwe onderbaan. De gebruikte dwarsliggers hebben een breedte van 1,25m¹ en dat is minder breed dan we gewend zijn. Ook dáár vonden we een oplossing voor.

We hebben gebruik gemaakt van een midi-loader met 3D-leveller die smaller is dan de gebruikelijke leveller. Zodoende is verspilling van ballastmateriaal tot een minimum beperkt. Op deze nauwkeurig geprofileerde onderbaan bracht onze opdrachtgever het nieuwe spoor aan. Als laatste is het spoor afgewerkt met circa 800 ton ballast waarna ook tussen de dwarsliggers voldoende ballast is aangebracht.

Na het aflossen van het spoor zijn is het project binnen de gestelde tijd netjes opgeleverd aan een tevreden opdrachtgever.

Ook in de haven van Gent weten we dus wat van ons gevraagd wordt. Bijzondere veiligheidsregels, eisen aan de manier waarop we werken, of eisen aan het op te leveren product? Het is voor ons geen probleem.  In nauwe samenwerking met onze opdrachtgever zijn de werkzaamheden naar volle tevredenheid uitgevoerd. De vernieuwde kraanbaan is veilig opgeleverd, binnen de gestelde tijd en zonder concessies te doen aan de kwaliteit waar we voor staan.

We zeggen wat we doen
en we doen wat we zeggen