Theemswegtracé Rotterdam: een toonbeeld van innovatief grondverzet en spoorbouw
In het dynamische havengebied van Rotterdam ondergaat de Havenspoorlijn een cruciale transformatie. Over een traject van ongeveer 4 km wordt deze spoorlijn verlegd naar het innovatieve Theemswegtracé. Dit project is niet alleen een technische prestatie van formaat, maar ook een uitstekend voorbeeld van hoe onze expertise in grondverzet en spoorbouw bijdraagt aan complexe infrastructuurprojecten.
Het Theemswegtracé, een essentieel onderdeel van de Betuweroute, verbindt het westelijke havengebied van Rotterdam met het achterland. De route overbrugt de Calandbrug bij Rozenburg – een sleutelpunt voor zowel trein- als wegverkeer en een vitale toegang voor zeescheepvaart naar de Brittanniëhaven. Met de toenemende druk op zowel het spoor- als het zeescheepvaartverkeer, vormde de Calandbrug een capaciteitsknelpunt. Wij als Van Eerd hebben deze uitdaging aangegrepen om een toekomstbestendige oplossing te bieden.
Theemswegtracé update: een samensmelting van factoren
Naast de indrukwekkende grondverzet- en spoorwerkzaamheden, zit er meer in de pijplijn voor de Theemswegtracé. Voor onze opdrachtgever hebben we een veelzijdige rol op ons genomen: zo hebben we verschillende depots gemaakt, compleet ommuurd met beton stapelblokken. Maar we maakten nog zoveel meer en het is bijna teveel om op te noemen; zo brachten we landhoofden aan, verwijderden we het oude spoor en zaaiden we de nieuw aangebrachte taluds in met behulp van hydroseeden. We zorgden dat het werkterrein op grote hoogte beschikbaar werd door het aanbrengen van een toegangsweg en zeefden we ook nog oude ballast in ten behoeve van het hergebruik op de projectlocatie.
Toch is het niet alleen het harde werk dat de aandacht trekt; het is ook de omgeving die ons werk mooier maakt. Ons werk in de buitenruimte leidt soms tot onverwacht idyllische taferelen – een bewijs dat schoonheid en industrie hand in hand kunnen gaan, als je maar oog hebt voor de details.