Vernieuwen van ballast op de Maasvlakte in Rotterdam

In de derde week van april hebben we een uitdagend project op de Maasvlakte succesvol afgerond. In opdracht van VolkerRail hebben we belangrijke werkzaamheden uitgevoerd aan het spoorbed, die bijdragen aan een veilige en betrouwbare railinfrastructuur in het havengebied. Samen met onze opdrachtgever hebben we de handen uit de mouwen gestoken en het werk binnen het krappe tijdsbestek gerealiseerd!

Wissels vernieuwd, spoor weer in topconditie in havengebied Maasvlakte!

Van het ontgraven van 2200 ton oude ballast tot het aanbrengen en levelen van 1000 ton nieuwe ballast onder een 8-tal wissels en ca. 400 meter spoor: dit project bracht alles samen waar wij bij Van Eerd goed in zijn. Precisie, vakmanschap, efficiëntie én werken onder tijdsdruk. Geen standaardklus; precies het soort uitdaging waar wij energie van krijgen!

In het kort

  • Maasvlakte, Rotterdam
  • VolkerRail
  • Ballastvernieuwing

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Grondwerk met precisie en expertise

De Maasvlakte stelt hoge eisen aan spoorwerk. Door de open ligging, zware belasting van het spoornet en de constante logistieke druk vraagt elk project hier om een doordachte voorbereiding en foutloze uitvoering. Werken in dit gebied betekent werken onder tijdsdruk, op lastig bereikbare locaties en met minimale marge voor afwijkingen.

Juist in zo’n omgeving komt onze ervaring volledig tot zijn recht. Ons team weet wat er nodig is om werkzaamheden snel en gecontroleerd uit te voeren – van het inzetten van de juiste machines tot het nauwkeurig afstemmen van het materiaalgebruik. Dankzij onze aanpak kon het werk direct van start en verliep elke fase soepel, van ontgraven tot opnieuw opbouwen. Alles klopte. Tot op de millimeter. Dat is hoe wij het doen bij Van Eerd.

Uitdagende omstandigheden? Geen probleem bij Van Eerd!

spoornet rotterdam Maasvlakte

Eerst oude ballast verwijderen

Voordat we nieuwe ballast konden aanbrengen, moest de bestaande laag eerst zorgvuldig worden verwijderd. Ons materieel stond direct paraat. Met behulp van graafmachines hebben we de oude ballast onder het spoor en de wissels nauwkeurig uitgegraven. Dit vraagt om vakkennis en jarenlange ervaring. Het spoor moet tijdens en na de werkzaamheden perfect worden ondersteund. We weten exact hoe diep we moeten gaan om de stabiliteit te garanderen, zonder de spoorconstructie te belasten. Dit grondwerk is de fundering waarop betrouwbaar spoorverkeer rust. Een taak die wij heel serieus nemen dus!

In drie dagen een complete wisselstraat vernieuwen – waar anderen uitdagingen zien, ziet Van Eerd kansen om te laten zien wat vakmanschap echt betekent.

Nieuwe ballast aanbrengen en wisselstraat vernieuwen

Na het ontgraven van de oude laag zijn we gestart met het opnieuw opbouwen van 400 meter spoor. Daarbij hebben we nieuw ballastmateriaal aangebracht en zorgvuldig geprofileerd voor optimale ondersteuning en stabiliteit. De werkzaamheden moesten binnen een krap tijdsvenster worden uitgevoerd, waardoor planning, afstemming en vakbekwaamheid volledig op elkaar moesten aansluiten. Dankzij onze voorbereiding en ervaring verliep dit traject strak volgens schema – zonder concessies aan de kwaliteit.

Vernieuwen van de complete wisselstraat

Een aparte uitdaging binnen dit project was het vernieuwen van een complete wisselstraat. We hebben zeven standaard wissels en één Engelsman wissel volledig opnieuw opgebouwd. Elk wisseltype stelt zijn eigen eisen aan uitvoering en afstelling. Het Engelsman wissel vergde uiterste precisie en specialistisch inzicht. Onze mensen weten exact hoe deze componenten moeten worden opgebouwd en ingepast, zodat ze naadloos functioneren binnen de bestaande railinfrastructuur.

spoornet rotterdam Maasvlakte

Levelen voor optimale spoorligging

Het levelen was een belangrijke stap in het proces. Dit precisiewerk bepaalt uiteindelijk de stabiliteit en veiligheid van het spoor. Met gespecialiseerd materieel hebben we de ballast onder het spoor en de wissels exact op de juiste hoogte gebracht. Hierbij werken we op millimeterniveau om een de juiste spoorligging te garanderen. Een goed geleveld spoor zorgt niet alleen voor veiligheid, maar draagt ook bij aan een langere levensduur van het materieel en een comfortabelere rit voor treinen die over dit traject rijden.

Teamprestatie op trots op te zijn

In slechts drie dagen hebben we een compleet spoortraject vernieuwd – 400 meter spoor ontgraven, nieuwe ballast aangebracht en een volledige wisselstraat opnieuw opgebouwd en geleveld. Dat lukt alleen met een team dat perfect op elkaar is ingespeeld en precies weet wat er nodig is om kwaliteit te leveren, ook als de klok tikt.

Bij Van Eerd combineren we technische vakkennis met een hands-on mentaliteit. We bereiden tot in de puntjes voor, schakelen snel op de werkvloer en houden altijd oog voor veiligheid en precisie. Dat is hoe wij het verschil maken.

Kom bij het team en pak de volgende klus samen met ons op!

We kijken met trots terug op een mooi project en een fijne samenwerking met VolkerRail en alle andere betrokkenen. Dit zijn de klussen waar we energie van krijgen – en waar jij misschien binnenkort ook deel van uitmaakt. Bekijk onze werken-bij pagina voor meer informatie en de openstaande vacatures. Hopelijk spreken we elkaar snel!

Precisiewerk onder tijdsdruk, dat is waar wij bij Van Eerd in excelleren. 

Deze Maasvlakte-klus in samenwerking met VolkerRail toont opnieuw aan dat onze mensen en materieel klaar staan voor elke uitdaging. Benieuwd hoe we je kunnen helpen met jouw project? Geef ons gewoon even een belletje voor meer informatie!

We zeggen wat we doen
en we doen wat we zeggen