Verschillende grondsoorten bij bodemstabilisatie in de spoorbouw
Stel je voor, je bent bezig met een groot project binnen de spoorbouw en elke meter is weer een nieuwe verrassing. Bodemstabilisatie binnen spoorbouw is nooit saai! Ook bij Van Eerd zijn wij iedere dag weer klaar voor een nieuw avontuur binnen onze projecten. De bodem onder de rails kan namelijk zelfs in één en hetzelfde project enorm verschillen, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Bij Van Eerd draaien wij onze hand daar niet voor om. Van drassige veengronden tot keiharde klei; elke grondsoort pakken wij aan met onze eigen werkwijze op basis van kennis en expertise. En met de beste en meest innovatieve machines natuurlijk. Wij zullen je eens wat meer vertellen over de uitdagingen van verschillende grondsoorten bij bodemstabilisatieprojecten in de spoorbouw.
Grondsoorten met ieder hun eigen uitdagingen
Als je denkt aan het bouwen van spoorlijnen, dan denk je misschien niet meteen aan wat er onder de rails ligt. Maar vraag het maar aan onze vakmensen bij Van Eerd: de grond onder die glimmende rails kan voor heel wat uitdagingen zorgen binnen een project! Ieder type bodem heeft zijn eigen karakter en grillen, we geven de je dus graag even een kleine rondleiding door de ondergrondse wereld waar wij dagelijks mee werken.
Zand: prima ondergrond, nadat wij het hebben behandeld
Neem nou zand. Heerlijk om op te liggen aan het strand en leuk om mee te spelen in de zandbak, maar een uitdaging als je er een spoorweg op wilt bouwen. Zand is van nature los en weinig draagkrachtig, waardoor het geen stevige basis vormt voor een spoorbaan. Bij regenval kan het water tussen de zandkorrels sijpelen, waardoor het zand zijn stabiliteit verliest en verzakkingen of verschuivingen kunnen optreden.
Bij spoorbouw op zandige ondergronden nemen we daarom extra maatregelen om de bodem te verstevigen. Dit doen we door bijvoorbeeld het zand te verdichten, steenslaglagen aan te brengen of speciale bindmiddelen te gebruiken die de stabiliteit verhogen. Zo blijft alles netjes op zijn plek en kunnen treinen veilig rijden – en daar houden we van bij Van Eerd.
Klei: de dramaqueen onder de grondsoorten
Zeg je een uitdagende grondsoort, dan zeg je klei. Klei is een bodemsoort die houdt van extremen. Is de klei droog? Dan wordt het keihard en krijg je er amper een schep doorheen. Is het nat? Dan verandert het in een plakkerige glibberboel die aan alles vastplakt. Alsof dat nog niet genoeg is, welt het op als een spons wanneer het water opneemt en krimpt het weer wanneer het droog wordt.
Voor spoorbouwprojecten is dat geen feest. We moeten ervoor zorgen dat die bewegingen geen invloed hebben op de rail. We willen immers een stabiele spoorlijn, geen achtbaan. Hoe wij dat aanpakken? Vaak met drainage, zodat het water niet zomaar kan blijven hangen, of door de klei te mengen met stabilisatiematerialen om de werking van de grondsoort te verminderen.
Veen: de bodem die eigenlijk geen bodem wil zijn
Wanneer wij bij een project komen waar veen onder de toekomstige spoorbaan ligt, weten we één ding zeker: dat wordt een uitdaging. Gelukkig steken we bij Van Eerd onze handen graag uit de mouwen en nemen we graag iedere uitdaging aan. Waarom veengrond zo’n uitdaging vormt? Het is als het ware net een spons. Het houdt enorm veel water vast en is daardoor ontzettend samendrukbaar. Een zware trein kan er zomaar voor zorgen dat de grond een paar centimeter zakt. En geloof ons, dat wil je niet.
Bij veengrond werken wij vaak volgens twee verschillende opties: of we halen het weg en vervangen het door een stevigere ondergrond, of we passen geavanceerde stabilisatietechnieken toe. Denk aan diepe injecties met bindmiddelen of speciale zettingsvrije constructies. Dankzij onze unieke ProSoil methode kunnen wij in vrijwel alle gevallen kiezen voor optie twee, wat een efficiëntere en milieuvriendelijkere werkwijze ondersteunt.
Bodemstabilisatie met de unieke ProSoil-methode
Elk bodemstabilisatieproject is een maatwerkklus. We beginnen dus altijd, in samenwerking met een erkend adviesbureau, met een geotechnisch onderzoek om de bodemgesteldheid nauwkeurig te beoordelen. Op basis van de uitkomsten stellen we een advies op, specifiek gericht op het project. Vervolgens passen we op de locatie onze ProSoil-methode toe, waarbij we een duurzaam bindmiddel inzetten dat de kwaliteit van de bodem op alle fronten verbetert. Zo creëren we een geoptimaliseerde stabilisatie van de bodem tot de gewenste diepte. Door deze methode in te zetten verkleinen we onze ecologische voetafdruk, verlagen we de kosten en stimuleren we een efficiënter proces.
Löss en leem: zijn die nou hetzelfde?
Löss en leem worden vaak met elkaar verward, maar zijn niet precies hetzelfde. Löss is een zeer fijne, door de wind afgezette sedimentsoort die voornamelijk uit silt bestaat. Leem daarentegen is een bodemsoort met een mengsel van zand, silt en klei in ongeveer gelijke verhoudingen. Beide grondsoorten houden water beter vast dan zand, maar zijn minder plakkerig dan klei.
Op het eerste gezicht lijken deze eigenschappen gunstig, maar schijn bedriegt. Wanneer löss of leem nat wordt, kan het ineens ontzettend glad en instabiel worden. Bij droging kunnen er scheuren en gaten in de bodem ontstaan, wat problemen kan opleveren voor spoorbouwprojecten.
We stabiliseren löss vaak met kalk of cement, zodat het minder snel uitspoelt en beter bestand is tegen wisselende weersomstandigheden. Zeker in heuvelachtige gebieden vormt het een uitdaging om de bodem stevig en stabiel te houden. Gelukkig hebben wij bij Van Eerd de kennis en machines om hier een effectieve oplossing voor te bieden.
Grind: stabiele ondergrond, mits goed ingezet
Nou zul je denken, en grind dan? Dat klinkt echt een stabiele ondergrond. Het laat water goed door, is stevig en heeft van nature een hoge draagkracht. Klopt. Echter, wanneer de steentjes te los liggen, kunnen ze onder druk gaan schuiven. Dat is bij spoorbouw natuurlijk alles behalve de bedoeling.
Bij grindbodems werken we daarom vaak met mengtechnieken, waarbij we bijvoorbeeld cement toevoegen om het geheel beter te laten samenklitten. Of we gebruiken slimme verdichtingsmethoden om ervoor te zorgen dat de ballastlaag onder het spoor perfect blijft liggen.
Waarom Van Eerd? Omdat we de bodem door en door kennen!
Wat we ook tegenkomen onder het spoor, wij weten hoe we ermee om moeten gaan. Of het nu gaat om los zand, koppige klei, nat veen of eigenwijs grind, wij hebben de kennis, machines en ervaring om een solide basis voor jouw spoorbouwproject te realiseren.
We snappen maar al te goed dat grote spoorbouwprojecten vaak onder grote tijdsdruk staan en dat er geen ruimte is voor vertraging of fouten. Daarom werken wij bij Van Eerd altijd snel en efficiënt. We maken gebruik van de beste en meest innovatieve technieken om ervoor te zorgen dat de ondergrond van het spoorbouwproject een stevige, stabiele basis vormt die jarenlang meegaat.
Wil je bij een volgend bodemstabilisatie project en wil jij zeker weten dat de ondergrond geen roet in het eten gooit? Dan weet je waar je moet zijn! Neem gerust contact met ons op dan bekijken we samen de details en mogelijkheden van jouw project.
Op de hoogte blijven?
Benieuwd naar meer artikelen, projecten of toepassingen voor Van Eerd?
Volg ons dan op Social Media.