Remsysteem emplacement Kijfhoek
Met een oppervlakte van 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek in Zwijndrecht het grootste emplacement van Nederland. Jaarlijks passeren tienduizenden goederentreinen van en naar bestemmingen in Nederland en de rest van Europa. Een cruciaal onderdeel van het spoorwegennet dus.
Wij zijn dan ook trots dat we in opdracht van Strukton onze bijdrage mogen leveren aan de vernieuwing van het emplacement.
Het remsysteem? Emplacement Kijfhoek fungeert als een soort van sorteercentrum. Binnengekomen goederentreinen worden ‘uitgesorteerd’ en opnieuw samengesteld voor verder transport via Noord-Brabant en de Betuweroute. Dit gebeurt op een manier die uniek is in Nederland en wordt het ‘Heuvelproces’ genoemd. Dit proces begint wanneer een complete goederentrein op het aankomstspoor wordt geplaatst. De wagons worden losgekoppeld van elkaar en worden door een heuvellocomotief de ‘Heuvel’ opgeduwd. Vanaf daar doen de zwaartekracht en slimme software de rest. De wagons rijden één voor één de heuvel af waarna geautomatiseerde wissels zorgen dat de wagons op het juiste spoor terecht komen. Het remsysteem regelt vervolgens dat de wagons op de juiste snelheid op het verdeelspoor aankomen. En het remsysteem, dat is juist waar Van Eerd haar werkzaamheden uitvoert.